niedziela, 28 kwietnia 2013

JAGODY I PŁATKI RÓŻ.


O świcie, w dniu kiedy robiłam sernik padał wiosenny deszcz. Chwilę po nim przemierzałam rowerem miasto, a w powietrzu unosił się fantastyczny zapach ciepłej, wilgotnej ziemi. Na drzewach, wreszcie wyrosły młode listki. Z trawników zerkają stokrotki, a na wiśniach widać już drobne kwiatki. Jeszcze trochę a po drugiej stronie okna w kuchni,  na krzakach róż zaczną pojawiać się małe różowe pączki.
Wraz z tą cudowną pogodą zjawiła się przeogromna ochota na wiosenny sernik, ale taki niezwykły, lekki jak pianka, nie za słodki i ekstremalnie musowy. Delikatny, różano - jagodowy. Nie przepadam za sernikami na zimno, więc postanowiłam spróbować otrzymać musową wersję pieczonego sernika. Jagody po wyciągnięciu z zamrażalnika opłukałam, żeby pozbyć się z nich lodu i wysuszyłam na ściereczce. Wymieszane z częścią masy serowej i wyłożone na wierzch sernika w trakcie pieczenia puszczały sok, który spływając w dół tworzył fioletowe wzorki we wnętrzu lekko różowej masy serowej. Sernik wyszedł naprawdę musowy, z tym charakterystycznym cudownym odgłosem i uczuciem pękania pęcherzyków powietrza/białek w trakcie krojenia, nabierania łyżeczką i gryzienia.

SERNIK ROŻANO - JAGODOWY JAK MUS

S k ł a d n i k i:
1 kg  sera białego "z wiaderka"
120 g płatków róż w cukrze
120 g masła
150 g drobnego białego cukru
5 żółtek
5 białek
2-3 łyżki wody różanej
1 łyżka skrobi kukurydzianej
szczypta soli 
2 łyżki cukru do ubicia piany
1 - 1,5 szklanki mrożonych jagód

W y k o n a n i e. Użyłam wysmarowanej masłem tortownicy o średnicy 25 cm z wkładem na babkę z kominem. Formę wstawiłam dodatkowo na blaszkę do ciastek, na której ustawiłam jeszcze niewielkie naczynie z wodą. Masło z cukrem utrzeć na puch, dodać płatki róż w cukrze i zmiksować. Następnie wlać po kolei pięć żółtek miksując chwilę po każdym. Dodać ser, mąkę, szczyptę soli i wodę różaną. Miksować na wolnych obrotach tylko do połączenia składników. Białka z dodatkiem cukru ubić na sztywną pianę (ubijałam ok 6 - 7 min) i delikatnie wmieszać do masy serowej. Wlać masę do tortownicy pozostawiając jej trochę (tak ok 2 -3 szklanki) do wmieszania jagód. Na masę różaną wylać masę z jagodami. Piec w temperaturze 170°C przez 15 minut, a następnie w 150°C przez 60 - 70 minut. Pozostawić w piekarniku do wystudzenia a następnie chłodzić całą noc w lodówce. Najsmaczniejszy był po całym dniu chłodzenia. Pieczenie z kąpielą wodną sprawiło, że był wilgotny i bardziej kremowy, co dodało mu jeszcze więcej lekkości.


1 komentarz: